تفاوت ups برپایه ترانس و بدون ترانس

تفاوت ups برپایه ترانس و بدون ترانس

از زمانی که ساخت و طراحی یو پی اس های بدون ترانس در سال های ابتدایی قرن حاضر مورد استقبال قرار گرفت، با اندازه کوچک و هزینه ی کم جایگاه خود را در بازار به دست آورد. که به نظر یک ضربه ی بزرگ به بازار یو پی اس های ترانس دار وارد شده. با این حال یو پی اس های بر پایه ترانسفورماتور کاملا هم بدون استفاده نیستند! بر عکس، برای بعضی از کاربرد ها بسیار مهم و غیر قابل تعویض است.در این مقاله تفاوت بیت یو پی اس هم بر پایه ترانسفورماتور و بدون ترانسفورماتور را بررسی حواهیم کرد.

چرا یو پی اس های بدون ترانسفورماتور طراحی شدند ؟

دلیل استفاده از ترانسفورماتور در سیستم های UPS قدیمی، وجود تکنولوژی اینورتر بود.در اوایل فرایند طراحی یو پی اس، اینوتر مبتنی بر یکسوکننده های کنترل شده سیلیکونی بود تا خروجی موج سینوسی را از طریق significant filtering تولید کنند.

دستگاه های برقی هنگام تغذیه از منبع DC خاموش نمی شوند و از آنجایی که سرعت سوئیچینگ دستگاه های برقی پایین است، برای ایجاد شکل موج مورد نظر نیاز به یک ترانسفورماتور دارد. با توسعه فناوری، اگرچه ترانزیستورها برای روشن و خاموش شدن بدون وجود مدارهای قدرت اضافی ساخته شده اند، ولتاژ های عملکردی برای دستیابی به افزایش جریان سوئیچینگ قربانی می شوند.

ترانسفورماتور همچنین برای کمک به افزایش ولتاژ خروجی UPS برای ارائه بار بحرانی با همان درجه ولتاژ ورودی مورد نیاز است.

 

 

 

با پیشرفت بیشتر در دستگاه های سوئیچینگ، ترانزیستور های دو قطبی به نام IGBT مورد استفاده قرار میگیرد. اینورتر هم یو پی اس مبتنی بر فناوری IGBT از مدولاسیون پهنای پالس یا همان PWM برای تولید موج سینوسی مورد نظر استفاده میکنند و دیگر ترانسفورماتور و فیلتر های حجیم را حذف کردند.

با طراحی IGBT، یو پی اس های بدون ترانسفورماتور در تبدیل مستقیم DC به  AC  عملکرد بهتری دارند و ولتاژ خروجی پایدار تری دارند.

کدام بهتر است؟

سازگاری : یو پی اس های بدون ترانسفورماتور انعطاف پذیری و سازگاری بیشتی را در انطباق با نیاز های آینده فراهم میکنند. همچنین اندازه ی آنها معمولا کوچکتر از یو پی اس های بر پایه ترانس با همان توان است.

 

قابلیت توسعه : UPS های بدون ترانسفورماتور، قابلیت قابلیت توسعه بیشتری در برابر نیازهای کاربر در آینده ایجاد می کنند. اندازه یک UPS بدون ترانسفورماتور معمولا از یک UPS ترانسفورماتوری با توان برابر کوچک تر است. که برای گسترش در فضای معین مناسب تر است. علاوه بر این، در حال حاضر UPS های بدون ترانسفورماتور با توان بالا، طراحی modular دارند که اگر نیاز به اضافه کردن ظرفیت بیشتر باشد، می توان آن را به آسانی افزایش داد.

 

 

دسترس پذیری : به طور کلی یو پی اس های بر پایه ترانس بالاترین سطح دسترسی را فراهم میکنند، در حالی که کنترل خطای جریان را ساده میکن،‌به ویژه برای دیتاسنتر های توان بالا و سایر نیاز های حساس و مهم.

بنابراین برای کاربرد های کوچک تا متوسط که در دسترس بودن آن دغدغه اصلی نیست، قابل دوام تر است.

 

عمر باتری:

در دستگاه های ترانسی به دلیل وجود جریان لحظه ای بالا در هنگام قطع برق موجب کاهش عمر باتری ها می شود که این مشکل در دستگاه های بدون ترانس با جایگذاری شارژر سوئیچینگ جدا از برد اصلی باعث کنترل دقیق ولتاژ باتری ها شده و به طول عمر آنها کمک شایانی می کند. که می توان طول عمر باتری هارا تا نزدیک به 5 سال با شرایط دمایی مطلوب پیش بینی کرد.

هزینه ها : 

وقتی پای هزینه دستگاه های UPS در میان است، هزینه های آماده سازی و هزینه های عملیاتی هر دو باید در نظر گرفته شوند. به دلیل نبودن ترانسفورماتور در داخل این دستگاه، UPS های بدون ترانسفورماتور مزایای اساسی خود را دارند. به طور مثال قیمت های کمتری از مدل های ترانسفورماتور دار دارند. این گونه UPS ها از حجم کوچک تری از مدل های ترانسفورماتور دار دارند که نیاز به فضای اضافی در دیتاسنتر ها را کاهش می دهند. همچنین هزینه های عملیاتی شامل هزینه های برق، هزینه های نگهداری و سایر هزینه ها هستند.

 

جمع بندی : روشن است که UPS های ترانسفورماتور بدون ترانسفورماتور در حال حاضر بر بازار حکومت کرده اند، UPS های ترانسفورماتور بدون ترانسفورماتور با بیشتر نیازهای امروزی برای ساخت نیازهای انرژی سازگارند، اما برای کاربرانی که نیاز به امنیت و قابلیت اعتماد بیشتری مانند رشته های پزشکی دارند، UPS های ترانسفورماتور بدون ترانسفورماتور بهترین انتخاب است.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.